Skupne finance: kako lahko kot par upravljata s svojimi računi
|
Upravljanje skupnih financ je ena izmed ključnih odločitev, s katero se soočijo pari. Združevanje dohodkov in izdatkov lahko prinese številne prednosti, seveda pa tudi izzive – skupno gospodinjstvo je tu vendarle drugačno kot če ga npr. skupaj upravljajo “cimri.”
Preden se par odloči za ta korak, je pomembno, da temeljito razmisli o svojih vrednotah, ciljih in načinu komunikacije. V članku smo povzeli nekaj ključnih vprašanj, dilem in prednosti skupnega upravljanja s financami.
Ima par v Sloveniji lahko en skupen bančni račun?
Ne, v Sloveniji ni mogoče, da bi dve osebi skupaj odprli skupni tekoči račun (tako imenovani "joint account"), kar je sicer praksa v nekaterih drugih državah. Vsaka fizična oseba mora imeti svoj osebni tekoči račun, ki je odprt na njeno ime.
Kot partner ali družinski član lahko skupaj upravljate z denarjem na računu s pooblastilom za dostop.
Imetnik, torej seba, ki odpre bančni račun, lahko pooblasti drugo osebo za dostop in upravljanje – običajno je s tem omogočen vpogled v stanje na računu, dvig denarja ter izvajanje plačil. Vsebinsko gre torej skoraj za popolno enako stvar kot skupni račun. Pooblaščenec ne more zapreti računa ali pridobiti kredita v imenu lastnika računa.
Skupaj lahko odpreta tudi namenski varčevalni račun ali vlagata v sklade. Ta možnost ni povsem enaka tekočemu računu in je bolj kot vsakodnevnim transakcijam namenjena varčevanju.
Prav tako je pomembno vedeti, da je imetnik računa tudi imetnik premoženja, čeprav imata s partnerjem skoraj enake pravice glede razpolaganja s privarčevanimi sredstvi. Ustvarjen dobiček vpliva na odmero davka na kapitalski dobiček vlagatelja, ne pa pooblaščenca, zato pred odločitvijo dobro razmislite, kdo bo prevzel katero vlogo in odgovornost.
Prednosti in možnosti skupnega upravljanja financ
Če želite deliti finance, se lahko s partnerjem dogovorita, da oba vplačujeta določen znesek na en račun (omenjeni poseben skupen račun) in ta služi za kritje skupnih stroškov, pri čemer lahko pooblastita enega izmed partnerjev za upravljanje računa.
Skupni “budget” lahko prinese več prednosti:
1. Enostavnejše upravljanje z denarjem.
Ena od glavnih prednosti združevanja financ je poenostavitev upravljanja denarja. Namesto da bi imela vsak svoj račun in vsak zase sledila ločenim izdatkom (kar je sicer čisto okej za nekatere pare), lahko partnerja vzpostavita enoten sistem, kjer so vsi prihodki in odhodki jasno beleženi in vidni. To omogoča boljši pregled nad celotno finančno situacijo in olajša načrtovanje proračuna.
2. Uresničevanje skupnih ciljev.
Združene finance spodbujajo partnerje, da skupaj načrtujejo in uresničujejo dolgoročne cilje – npr. nakup nepremičnine, varčevanje za dopust, načrtovanje družine ali ustvarjanje varnostne rezerve. Ko oba partnerja prispevata v skupno blagajno, so lažje tako “birokratske” naloge kot denimo sklenitev zavarovanja za skupno stanovanje, pra tako pa se lažje osredotočita na definiranje, usklajevanje in doseganje skupnih ciljev, kar lahko okrepi občutek enotnosti in povezanosti v zvezi.
3. Uravnotežena delitev odgovornosti.
Skupne finance omogočajo pravično delitev finančnih obveznosti. Z enakomerno razporeditvijo finančnih bremen je kritje stroškov preglednejše, zaupanje v zvezi pa trdnejše.
4. Večja finančna stabilnost v dvoje.
Ko partnerja združita svoje finance, si ustvarita večjo finančno varnost. V primeru nepričakovanih dogodkov kot je denimo izguba službe ali pojav zdravstvenih težav lahko dostop do sredstev zmanjša finančni stres in negotovost.
Izzivi skupnih financ
Vsekakor pa se morajo pari soočiti tudi z izzivi, ki jih prinaša prispevanje v “skupni šparovček”. Med najpogostejše navedenimi izzivi med pari najdemo naslednje:
1. Različni pogledi na življenje in denar.
Finančne navade in vrednote so izjemne različne. Nekateri “hrčkajo”, drugi prisegajo na kratico ESŽ - “enkrat se živi”. Če imata partnerja zelo različne poglede na porabo in varčevanje ter življenjske cilje, lahko to povzroči konflikte. Pomembno je, da se o teh razlikah odkrito pogovarjata in najdeta kompromis, ki bo zadovoljil oba.
2. Občutek izgube neodvisnosti.
Združitev osebnih financ lahko pri nekaterih ljudeh povzroči občutek izgube neodvisnosti. Kdor je vajen samostojnega upravljanja svojega denarja, se lahko počuti utesnjeno, ko mora svoje finančne odločitve usklajevati s partnerjem. To je še posebej problematično, če ni jasne komunikacije in dogovorov o tem, kakšna sta vizija in načrt skupnih financ.
3. Neenakomerni prispevki kot vir konflikta.
Različne plače oz. prispevki so lahko vir napetosti. Tisti, ki prispeva manj, se lahko počuti manjvrednega ali obremenjenega, medtem ko lahko tisti, ki zasluži več, lahko občuti pritisk, da mora prevzeti večje breme. Pomembno je, da se par iskreno dogovori o delitvi, ki bo zadovoljila tako potrebe kot zmožnosti obeh.
4. Kaj, če zveza razpade?
Razhod je že tako stresna situacija in dogovor o delitvi premoženja in dolgov je lahko zapleten in boleč. Pomembno je razumeti, da tudi neprijetna situacija zahteva čas, energijo in včasih tudi pravno pomoč, a ni nerešljiva.
Odločitev za združitev financ je zelo osebna in mora temeljiti na temeljitem premisleku in odprti komunikaciji. Par mora oceniti, ali so njune vrednote, cilji in finančne navade dovolj skladni, da lahko uspešno upravljata skupna sredstva, prav tako pa izvajanje dogovorov tudi transparentno spremljati. Z dobrim načrtovanjem in komunikacijo lahko skupne finance postanejo močan temelj uspešne partnerske zveze.